In samenwerking met DAS Rechtsbijstand en MediRisk en een aantal bij hen verzekerde ziekenhuizen is de pilot Megas van start gegaan met als doelstelling een snellere, mensgerichte en zo mogelijk op herstelgerichte verbeterde afhandeling van medische aansprakelijkheidszaken. In deze vaak complexe geworden en langlopende zaken verdwijnt het contact tussen patiënt en arts snel naar de achtergrond. Ongewild worden tegenstrijdige posities ingenomen en verharden standpunten door een zich snel verjuridiserend proces. Doelstelling binnen Megas is zo mogelijk na 6 weken in plaats van pas na enkele maanden over alle relevante informatie te kunnen beschikken en een eventueel gesprek tussen de patiënt en arts te faciliteren.
Op verzoek van de deelnemende partners wordt door de onafhankelijk Raadsarts van de Medische Kamer van Het Letselhuis contact gezocht met de patiënt en arts om vast te stellen wat voorgevallen is en welke informatie relevant is om DAS Rechtsbijstand en MediRisk vervolgens zo snel als mogelijk de juiste vervolgacties kunnen ondernemen ten behoeve van de verdere schadebehandeling, waarbij natuurlijk weer op andere kamers vanuit Het Letselhuis zoals de Zorgkamer een beroep kan worden gedaan.
9-juli-2015